Monday 22 October 2012

SENAMAN MEMBINA KESIHATAN DIRI

Stamina, kekuatan otot dan kesihatan diri akan bertambah baik dari masa ke semasa apabila kita berusaha membuat latihan demi latihan.

Carta latihan dibawah menunjukkan perubahan prestasi apabila kita terus berusaha dalam latihan secara berdisiplin. Untuk membina disiplin, kita harus menghormati keputusan yang telah kita jadualkan untuk rutin latihan kita. Perancangan latihan tanpa disiplin pemakanan, rehat yang cukup dan berfikiran positif akan menjadi sia-sia.

15 oktober 2012 - larian berbukit bukit sejauh 3.68km, mengambil masa 28:51 saat, tetapi pada 22 Oktober 2012 - larian di kawasan berbukit bukit yang sama pada masa 32:41 minit berjaya menamatkan larian sejauh 4.04km. Ini memaklumkan bahawa badan manusia akan menjadi lebih baik dari segi stamina, otot, kesihatan dan jati diri sekiranya melalui latihan rutin secara berdisplin.



Pemilihan kawan dan bermasyarakat juga membantu membina diri menjadi insan yang berdisplin dan memiliki kesihatan yang positif. Jauhilah pengaruh akohol/arak, merokok dan persekitaran yang kurang sihat. Sekiranya anda mempunyai rakan bertabiat buruk jauhilah mereka sekiranya anda tidak mampu untuk mengubah mereka.

No comments:

Post a Comment