Monday 22 October 2012

GIANT TCR3 VS COLNAGO EPS DI BUKIT ANTU

20/11/2012 - Bukit Antu terkenal dengan ukuran ketinggian pada bacaan gradian 9.7. Ramai yang hanya mampu mendaki pada kelajuan 4 - 5km sejam dan tidak kurang juga yang menolak basikal untuk sampai ke puncak dan juga tidak kurang yang mengadu sakit pinggang untuk menamat pendakian Bukit Antu ini.

Pendakian Bukit Antu berukuran jarak 2.5 km sahaja. Kedua-dua belah Bukit Antu ini memiliki gradian pendakian pada kiraan 9.7 untuk sampai ke puncak.

Kebiasaannya pengayuh mampu membuat purata kelajuan 23.6km menggunakan laluan berjarak 32km dari Batu 14 - bt.18 - Simpang Peras - Bukit Antu - Bt. 14 dan purata ini akan semakin berkurang sekiranya melalui Tekala kerana bukit Tekala juga tidak kurang hebat tingginya walaupun hanya pada jarak 1 km sahaja.

Berbalik kepada cerita Giant TCR3 Vs Colnago EPS...

Giant TCR3 walaupun dikilangkan di Korea tetapi ternyata memiliki "frame"  yang geometrinya amat sesuai untuk aktiviti mendaki, tanah rata dan kayuhan jarak jauh. Mendaki Bukit Antu dengan Giant TCR3 memang tidak memenatkan dan prestasi menjadi lebih baik.

Colnago EPS mempunyai "saddle/seat tube" yang menegak menjadikan kayuhan mendaki dengan "power transfer" seolah-seolah kita membuat kayuhan secara berdiri dan amat sesuai dipadankan dengan "low profile wheelset".

Lihat kehijauan pada gambar yang kami rakamkan untuk paparan peminat blog  "Jelajah Genting Peras bersama keluarga Ibrahim"




 Colnago EPS

Giant TCR3 

Puncak Bukit Antu

No comments:

Post a Comment