Sunday 7 October 2012

BUKIT TINJAU - GENTING PERAS - TEKALA - BUKIT ANTU - Bt.14 - BUKIT TINJAU

7 Oktober 2012 - Membuat kayuhan bersama rakan dari Bukit Tinjau - Bt.14 - Bt. 18 - Genting Peras - Tekala - Bukit Antu - Bt.14 - Bukit Tinjau sejauh 68km. Kawasan laluan ini berbukit bukau dengan sebahagian  bukit dikawasan ini mencecah pendakian 9.8 gradian. Sebahagian rakan kayuh tidak mampu untuk mendaki Genting Peras akibat kehabisan tenaga semasa memecut 42km sejam dari batu 14 menghala ke batu 18 yang mana laluan ini adalah kawasan fizikal muka bumi mendaki yang landai.

Laluan kayuhan kami
 

Kayuhan dari simpang batu 18 menghala ke simpang Genting Peras, kami membuat kayuhan minima 32km sejam. Kawasan ini menjanjikan fizikal pendakian yang landai sejauh 10km sehaja. Kami berjaya memotong kumpulan pertama yang 10 minit mendahului kami dari pekan batu 14.

Graf bentuk fizikal laluan mendaki yang kami hadapi

Semasa menghala ke Tekala, basikal Amiruddin patah FD dan tidak dapat dibaiki lagi dan beliau terpaksa mengayuh dengan chairing kecil sahaja menghala ke Pusat Rekreasi Sungai Tekala. Namun begitu beliau berjaya mendahului rakan-rakan yang lain semasa mendaki Bukit Antu yang gradiannya mencecah 9.8.
 
 Sebahagian rakan-rakan kayuh bergambar di Simpang Genting Peras
 

 Bianchi Oltre - Frame memang berbaloi untuk dimiliki
 
 Bergambar di puncak Genting Peras
 
Basikal TCR3 Super Light Amiruddin patah FD

No comments:

Post a Comment