Saturday 21 January 2012

BUKIT ANTU LOOP SEMPENA SAMBUTAN TAHUN BARU CINA

22.1.2012 - Jam 7 pagi : kami melakukan kayuhan Bukit Antu loop (Bt.14 - Bukit Antu - Donglai - Genting Peras - Batu  18 - Batu 14). Dalam perbincangan dengan pengayuh basikal di Puncak Genting Peras mereka menyatakan bahawa fizikal Bukit Antu lebih curam dari Genting Sempah, Cameron Highland. Kawasan ini menjadi laluan utama kepada pengayuh berbangsa Barat. Di Bukit Antu ini juga terdapat penunggu setia yang bakal menanti pendaki yang pertama kali menggunakan laluan ini iaitu ANJING LIAR. Untuk pengetahuan kalian, para pengayuh tidak mempunyai peluang untuk berhenti mengayuh walaupun sesaat kerana basikal kalian akan berhenti bila kaki kalian berhenti mengayuh pedal basikal kalian. Begitulah gambaran sebenar ketinggian dan kecuraman bukit ini kepada penggemar sukan basikal.

Semasa mendaki saya melihat ramai kenderaan dengan basikal di atas bumbung melalui laluan ini dengan pengayuhnya memandu kereta tersebut dengan jersi yang hebat-hebat tetapi tidak berani menawan bukit antu kerana ketinggiannya.

Sebenarnya, hidup ini akan sunyi tanpa cabaran dan kita akan leka untuk menghargai nikmat pemberian tuhan selagi kita tidak berdepan dengan cabaran tersebut. Jom cuba....

 Bergambar di puncak Bukit Antu
 Melihat kenderaan lalu di bukit dengan laju
Menghirup udara segar


 Mencipta masa kayuhan sendiri
 Penuh bergaya


 Pengayuh luar negara

 Push up


 No comment
 Masih no comment
 Good.......


Bergambar beramai-ramai
 Happy Chinese New Year......Nice to meet you
 Mr.Scott from Canada
 Berkumpul di puncak peras
 Berkabus dan hening macam di Genting Highland
 Bertukar-tukar pandangan



 Pekena mi udang di gerai laksa buyung
 Encik Ramli bersarapan bersama keluarga



No comments:

Post a Comment