Sunday 15 April 2012

BUKAN FAKTOR USIA

14 April 2012 (Sabtu) - Disebabkan kenderaan masih dibaikpulih di bengkel maka hasrat untuk menyertai konvoi kayuhan mendaki Cameron Highland melalui Pos Betau/Ringlet, Pahang bersama Group Speda Malaysia terpaksa dibatalkan disaat akhir iaitu 30 minit sebelum perjalanan. Hati agak kecewa namun kita hanya merancang dan Allah swt yang menentukan segalanya.

 Kumpulan yang mendaki Cameron pada 14 April 2012
(Gambar ehsan dari Engku)

Mendaki Cameron

Sebagai timbal balas, saya membuat kayuhan di Genting Peres dan kebetulan bertemu pula dengan "senior veteran" iaitu Tuan Haji Madi Hashim atau dikenali sebagai Uncle Bianchi yang berusia 59 tahun. Sebelum ini ada berselisih dengan beliau dilaluan kayuhan bt.14 - bt 18 dan ketika itu beliau mengayuh MTB dan dalam 2 bulan lepas beliau menukar minat kepada basikal road bike dan pilihan jenama pertama beliau ialah Bianchi berwarna merah.

Tuan Haji Madi Hashim (59 tahun)

Tuan Haji Madi kayuh mendaki Genting Peres

Sebagai pengayuh basikal, rasa hormat kepada faktor usianya yang masih aktif dan mampu mengayuh basikal mendaki peres pada purata kayuhan 15km/j bersama saya. Pada mulanya beliau menolak pelawaan saya untuk mendaki Genting Peres dengan pelbagai alasan. Namun pujukan saya akhirnya berjaya mempengaruhi beliau untuk ikut serta dengan ayat pujukan saya berbunyi " Jomla naik Peres, jangan risau saya tak akan tinggal Tuan Haji dibelakang".

Kami membakar semangat Tuan Haji Madi Hashim

Bukan semua pengayuh mampu mendaki Genting Peres pada kali pertama. Ramai pengayuh yang berusia 20an,30an dan 40an menolak basikal di separuh pendakian dan tidak kurang juga yang berpatah balik separuh pendakian. Ada juga yang kecundang di bukit simpang Genting Peres dan tidak mampu lagi untuk mendaki Genting Peres.

Bersama kumpulan jersi Malaysia

Genting Peres adalah laluan LeTour De Langkawi dengan ketinggian 500 meter dari paras laut. Samada mendaki dari batu 18 atau Kampung Titi, kedua-duanya menjanjikan cabaran yang mengazabkan bagi yang tidak biasa. Hakikatnya, atas alasan 500 meter ketinggian dari paras laut itu juga, laluan ini menjadi pilihan utama penggemar sukan kayuh basikal di Malaysia.

No comments:

Post a Comment